TV-ruudun ääressä vietetään 3,5 tuntia päivässä

Suomalaiset viettivät TV-ruudun ääressä vuonna 2021 keskimäärin 3,5 tuntia päivässä. Katselu on samaa tasoa kuin ensimmäisenä koronavuonna 2020. Merkittävin osa katselusta syntyy edelleen ns. broadcast-TV:n eli lineaarisen TV:n katselusta. Muu TV-ruudun käyttö on hienoisessa kasvussa erityisesti suoratoistopalveluiden suosion kasvun kautta.

TV-ruudun ääressä vietetty aika vaihtelee hyvin paljon ikäryhmittäin. Nuoret viettävät TV:n ääressä selvästi vanhoja ikäryhmiä vähemmän aikaa, ja lisäksi nuorten ikäryhmien katselu suuntautuu enemmän suoratoistopalveluihin. Esimerkiksi 25-44 vuotiaiden TV-ruutuajasta miltei puolet on muuta kuin TV-kanavien katselua. TV:n katselu kokonaisuudessaan on itse asiassa vuosien varrella kasvanut suoratoistopalveluiden ansiosta.

Kaupallisten TV-kanavien asema edelleen vahva

Mainostajan kannalta on oleellista seurata, mikä osuus katselusta kohdistuu kaupallisiin TV-kanaviin. Suomen suosituimmat kaupalliset TV-kanavat MTV3 ja Nelonen tavoittavat edelleen viikottain yli 3 miljoonaa katsojaa. Pienetkin kaupalliset kanavat, kuten vaikkapa Hero, Frii ja TLC, tavoittavat nekin viikottain yli miljoonayleisön. Huomioitavaa on myös se, että TV5 on kasvanut vuosien aikana huimasti tavoittaen nyt jo yli 2 miljoonaa katsojaa viikossa.

Mikä kanavamix tavoittaa oman kohderyhmäsi parhaiten?

Asiantuntijoidemme avulla selvität, mikä kanavamix on tehokkain oman kohderyhmäsi tavoittamiseen. Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella niin jutellaan lisää!

Vapaamuotoinen viesti