Mainonnan määrä kasvoi Suomessa 13 % vuonna 2021 – Sanomalehdet edelleen isoin mediaryhmä
Mainonnan määrä kääntyi jälleen kasvu-uralle vuonna 2021. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 13 %. Mainonnan kokonaismäärä Suomessa oli noin 1,3 miljardia euroa, jopa hieman enemmän kuin ennen pandemiaa vuonna 2019.
![](https://www.foppa.fi/wp-content/uploads/2022/01/kuva1-4-1024x893.png)
Mainonnan määrä kasvoi miltei kaikissa mediaryhmissä. Suurin kasvu nähtiin some-mainonnassa ja muussa verkkomainonnassa. Ainoastaan leffamainonta vähentyi, pääosin koronarajoitusten vuoksi. ”Perinteisten” medioiden kuten printin, TV:n, radion ja ulkomainonnan osuus on edelleen yli puolet koko mainoskakusta.
![](https://www.foppa.fi/wp-content/uploads/2022/01/kuva2-1-1024x890.png)
Suurimmat mainostajat etupäässä D2C / verkkokauppabrändejä
Suurimpien mainostajien listauksessa tapahtui mielenkiintoisia muutoksia. Toyota ja McDonald’s tippuivat pois edellisvuoden TOP5-listalta. Merkille pantavaa on, että vuoden 2021 TOP5-mainostajat ovat etupäässä Direct-to-Consumer- (D2C) tai brändejä, jotka myyvät tuotteitaan verkossa.
![](https://www.foppa.fi/wp-content/uploads/2022/01/kuva3-1-1024x892.png)
Mihin medioihin kilpailijasi panostavat?
TNS Kantarin mediaseurantatutkimuksessa on tutkittu 30 000 brändiä. Datasta voidaan tehdä analyysejä, joiden avulla voit selvittää kilpailijoidesi mediapanostuksia. Ota yhteyttä Foppan asiantuntijoihin, kerromme mielellämme lisää!