Mainonnan määrä kasvoi Suomessa 13 % vuonna 2021 – Sanomalehdet edelleen isoin mediaryhmä

Mainonnan määrä kääntyi jälleen kasvu-uralle vuonna 2021. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin 13 %. Mainonnan kokonaismäärä Suomessa oli noin 1,3 miljardia euroa, jopa hieman enemmän kuin ennen pandemiaa vuonna 2019.

Mainonnan määrä kasvoi miltei kaikissa mediaryhmissä. Suurin kasvu nähtiin some-mainonnassa ja muussa verkkomainonnassa. Ainoastaan leffamainonta vähentyi, pääosin koronarajoitusten vuoksi. ”Perinteisten” medioiden kuten printin, TV:n, radion ja ulkomainonnan osuus on edelleen yli puolet koko mainoskakusta.

Suurimmat mainostajat etupäässä D2C / verkkokauppabrändejä

Suurimpien mainostajien listauksessa tapahtui mielenkiintoisia muutoksia. Toyota ja McDonald’s tippuivat pois edellisvuoden TOP5-listalta. Merkille pantavaa on, että vuoden 2021 TOP5-mainostajat ovat etupäässä Direct-to-Consumer- (D2C) tai brändejä, jotka myyvät tuotteitaan verkossa.

Mihin medioihin kilpailijasi panostavat?

TNS Kantarin mediaseurantatutkimuksessa on tutkittu 30 000 brändiä. Datasta voidaan tehdä analyysejä, joiden avulla voit selvittää kilpailijoidesi mediapanostuksia. Ota yhteyttä Foppan asiantuntijoihin, kerromme mielellämme lisää!