fbpx

Blogi

Kun markkinoinnin kentällä tapahtuu, me olemme kuulolla.
Tutustu kiinnostavimpiin uutisiin, ilmiöihin ja oivalluksiin.

Viisi vinkkiä uuden brändin lanseeraukseen

Ennen isoa medialanseerausta Dixu oli ehtinyt toimia jo pari vuotta, mutta tunnettuus oli lähellä nollaa ja toiminta hyvin pientä. Meille oli muodostunut vahva tunne siitä, että olimme kuitenkin oikeilla jäljillä: jopa 90 prosenttia asunnon myyjistä valitsi Dixun, kun asiakaspalvelumme pääsi puhumaan heidän kanssaan. Kysymys, johon törmäsimme aina vain uudestaan ja uudestaan oli ”Miksi en ole…

Lue lisää

Medioista on moneen, mutta miten osaa valita sen parhaimman vaihtoehdon?

Kun mainontaan on päätetty satsata omia kanavia laajemmin ja rahat sitä varten hankittu rahoituksen tai säästöpossun avulla, on aika miettiä mihin sitä lähdetään kuluttamaan. Kaikki markkinointi lähtee tietysti liikkeelle tavoitteista, eli siitä mitä mainonnalla halutaan saavuttaa: tavoitellaanko brändin tunnettuuden kasvua pitkällä tähtäimellä vai nopeaa taktista mainontaa. Kun tavoitteet on kirkastettu, voi suunnittelua jatkaa mediavalintoihin. Tässä vaiheessa…

Lue lisää

Jokainen mainontaan investoitu euro tuottaa yli 3 euroa – kunhan muistaa oikean balanssin

Mainonta tuottaa tutkitusti keskimäärin 3,24 € jokaista euroa kohden ja mainonnan vaikutusaika on hyvin pitkä, jopa 3 vuotta. Haaste erityisesti kasvuyritysten kannalta on se, että investointeja mainontaan pitää tehdä vahvasti etupainotteisesti ja kasvuyritysten kassat eivät tätä yleensä kestä. Tästä johtuen kasvuryitykset ylipanostavat usein lyhyen tähtäimen taktisiin toimenpiteisiin pitkän tähtäimen brändillisten toimenpiteiden sijaan. (Lähde 1) Toki…

Lue lisää

Mediabudjetin rahoittaminen kasvattaa markkinoinnin ROI:ta

Rahoituksella on aina hintansa. Kasvattaako mediabudjetin rahoittaminen siten markkinoinnin kustannuksia? Ei, vaan päinvastoin – markkinointi tehostuu, väittää Foppan perustajaosakas ja toimitusjohtaja Antti Kaihlanen. Rahoittaja haluaa aina sijoitukselleen tuoton, tyypillisesti jonkinlaisen koron tai tuottokertoimen muodossa. Tämä luonnollisesti tarkoittaa, että rahoituksen saajalle syntyy kustannuksia. Kasvuyhtiöille rahoitus tarkoittaa yleensä kasvavia budjetteja – ja sitä kautta aiempaa mittavampia volyymialennuksia…

Lue lisää

Osakeanti, laina vai RBF-tulonjakorahoitus?

Markkinointi on tehokas kasvun ajuri, mutta takaisinmaksuaika on pitkä. Liikevaihdon kasvun nopeuttaminen vaatii etupainotteisia investointeja, jotka rasittavat kassaa. Kasvua on siis usein rahoitettava, mutta miten? Tässä artikkelissa kerromme markkinoinnin eri rahoitusvaihtoehdoista ja esimerkkejä tilanteista, joihin eri vaihtoehdot parhaiten sopivat. Tyypillisimmät kasvuyhtiön markkinoinnin rahoituslähteet ovat: Osakeanti / media for equityLainaTulorahoitusTulonjakorahoitus (revenue-based financing) Kaikilla mainituilla rahoituslähteillä on…

Lue lisää

Online-brändit tarvitsevat enemmän brändimainontaa

Houkutus nopeasti tuottavan taktisen mainonnan budjettien kasvattamiseen on suuri – etenkin kasvuyhtiöissä, joissa sijoittajat janoavat kasvua valonnopeudella. Tähtitieteellisen, nopean kasvun tavoittelu johtaa helposti taktisen mainonnan ylipanostuksiin. Huominen kauppa käy, mutta mainonnan ROI pitkällä aikavälillä heikkenee.  Taktinen mainonta kasvattaa myyntiä paljon ja nopeasti, mutta sen vaikutus myös laimenee nopeasti. Brändimainonta taas kasvattaa myyntiä lyhyellä aikavälillä vähemmän,…

Lue lisää

TV-vuosi 2020: katselu kasvoi 3 %

Finnpanelin TV-vuosi 2020 -katsauksen mukaan suomalainen viihtyi vuonna 2020 TV:n ääressä yli 3,5 tuntia päivässä. TV-ohjelmien päivittäinen katseluaika kasvoi 3 % edellisestä vuodesta. YLE:n kanavien katseluosuus kokonaiskatselusta oli noin 30 %. Kaupallisten kanavien osuus pysyi siten edelleen hyvin vahvana ja TV dominoivana mediana brändinrakentajille. TV-ruudun äärellä vietetään vuosi vuodelta enemmän aikaa. TV-ohjelmia katsotaan päivittäin 2…

Lue lisää

Uusia asiakkaita vai uskollisuutta?

Kaikkien brändien kasvu pohjautuu kolmeen seikkaan; penetraation, frekvenssin ja keskiostoksen kasvuun. Mihin näistä markkinointiresurssit tulisi suunnata? Olit sitten B2C tai B2B, FMCG tai SaaS, kasvusi syntyy kolmen tekijän kautta: Hankit lisää uusia asiakkaita (penetraatio)Myyt nykyisille asiakkaille useammin (frekvenssi)Myyt nykyisille asiakkaille enemmän (keskiostos) Budjettien niukkuuden vuoksi moni markkinoija pohtii, mihin näistä panostukset tulisi suunnata. Jotkut pohtivat,…

Lue lisää

Mainonta on vahva kasvun ajuri, mutta takaisinmaksuaika on pitkä

Profit Ability: The Business Case for Advertising -tutkimuksen mukaan yksi mainontaan käytetty euro tuottaa kolmen vuoden aikana keskimäärin 3.24 euroa. Tuotosta alle puolet (42%) syntyy lyhyellä, 3-6 kuukauden aikavälillä. Mainonta on myös kohtuullisen riskitön investointi, sillä keskimäärin 72% kaikista kampanjoista tuottaa. Kasvuun on siis panostettava etupainotteisesti, ja myös ymmärrettävä että kampanjoiden tuotto vaihtelee ja voi…

Lue lisää

Elina Heinonen Foppa Oy:n kaupalliseksi johtajaksi

KTM Elina Heinonen on nimitetty Foppa Oy:n kaupalliseksi johtajaksi 3.8.2020 alkaen vastuualueenaan yhtiön myynti- ja markkinointitoiminnot sekä asiakas- ja mediayhtiösuhteet globaalisti. Heinosella on 20 vuoden kokemus myynnistä, markkinoinnista ja strategisesta mediasuunnittelusta. Aiemmin Heinonen on työskennellyt Carat ja Toinen PHD – mediatoimistoissa sekä viimeiset 5 vuotta myyntijohtajana Sanoma Media Finlandilla. Foppa Oy on kasvuyritysten markkinoinnin rahoitukseen…

Lue lisää