fbpx

Blogi

Kun markkinoinnin kentällä tapahtuu, me olemme kuulolla.
Tutustu kiinnostavimpiin uutisiin, ilmiöihin ja oivalluksiin.

Viisi vinkkiä uuden brändin lanseeraukseen

Ennen isoa medialanseerausta Dixu oli ehtinyt toimia jo pari vuotta, mutta tunnettuus oli lähellä nollaa ja toiminta hyvin pientä. Meille oli muodostunut vahva tunne siitä, että olimme kuitenkin oikeilla jäljillä: jopa 90 prosenttia asunnon myyjistä valitsi Dixun, kun asiakaspalvelumme pääsi puhumaan heidän kanssaan. Kysymys, johon törmäsimme aina vain uudestaan ja uudestaan oli ”Miksi en ole…

Lue lisää

Medioista on moneen, mutta miten osaa valita sen parhaimman vaihtoehdon?

Kun mainontaan on päätetty satsata omia kanavia laajemmin ja rahat sitä varten hankittu rahoituksen tai säästöpossun avulla, on aika miettiä mihin sitä lähdetään kuluttamaan. Kaikki markkinointi lähtee tietysti liikkeelle tavoitteista, eli siitä mitä mainonnalla halutaan saavuttaa: tavoitellaanko brändin tunnettuuden kasvua pitkällä tähtäimellä vai nopeaa taktista mainontaa. Kun tavoitteet on kirkastettu, voi suunnittelua jatkaa mediavalintoihin. Tässä vaiheessa…

Lue lisää

Jokainen mainontaan investoitu euro tuottaa yli 3 euroa – kunhan muistaa oikean balanssin

Mainonta tuottaa tutkitusti keskimäärin 3,24 € jokaista euroa kohden ja mainonnan vaikutusaika on hyvin pitkä, jopa 3 vuotta. Haaste erityisesti kasvuyritysten kannalta on se, että investointeja mainontaan pitää tehdä vahvasti etupainotteisesti ja kasvuyritysten kassat eivät tätä yleensä kestä. Tästä johtuen kasvuryitykset ylipanostavat usein lyhyen tähtäimen taktisiin toimenpiteisiin pitkän tähtäimen brändillisten toimenpiteiden sijaan. (Lähde 1) Toki…

Lue lisää

Mediabudjetin rahoittaminen kasvattaa markkinoinnin ROI:ta

Rahoituksella on aina hintansa. Kasvattaako mediabudjetin rahoittaminen siten markkinoinnin kustannuksia? Ei, vaan päinvastoin – markkinointi tehostuu, väittää Foppan perustajaosakas ja toimitusjohtaja Antti Kaihlanen. Rahoittaja haluaa aina sijoitukselleen tuoton, tyypillisesti jonkinlaisen koron tai tuottokertoimen muodossa. Tämä luonnollisesti tarkoittaa, että rahoituksen saajalle syntyy kustannuksia. Kasvuyhtiöille rahoitus tarkoittaa yleensä kasvavia budjetteja – ja sitä kautta aiempaa mittavampia volyymialennuksia…

Lue lisää

Osakeanti, laina vai RBF-tulonjakorahoitus?

Markkinointi on tehokas kasvun ajuri, mutta takaisinmaksuaika on pitkä. Liikevaihdon kasvun nopeuttaminen vaatii etupainotteisia investointeja, jotka rasittavat kassaa. Kasvua on siis usein rahoitettava, mutta miten? Tässä artikkelissa kerromme markkinoinnin eri rahoitusvaihtoehdoista ja esimerkkejä tilanteista, joihin eri vaihtoehdot parhaiten sopivat. Tyypillisimmät kasvuyhtiön markkinoinnin rahoituslähteet ovat: Osakeanti / media for equityLainaTulorahoitusTulonjakorahoitus (revenue-based financing) Kaikilla mainituilla rahoituslähteillä on…

Lue lisää