fbpx

Blogi

Kun markkinoinnin kentällä tapahtuu, me olemme kuulolla.
Tutustu kiinnostavimpiin uutisiin, ilmiöihin ja oivalluksiin.

Mediabudjetin rahoittaminen kasvattaa markkinoinnin ROI:ta

Rahoituksella on aina hintansa. Kasvattaako mediabudjetin rahoittaminen siten markkinoinnin kustannuksia? Ei, vaan päinvastoin – markkinointi tehostuu, väittää Foppan perustajaosakas ja toimitusjohtaja Antti Kaihlanen. Rahoittaja haluaa aina sijoitukselleen tuoton, tyypillisesti jonkinlaisen koron tai tuottokertoimen muodossa. Tämä luonnollisesti tarkoittaa, että rahoituksen saajalle syntyy kustannuksia. Kasvuyhtiöille rahoitus tarkoittaa yleensä kasvavia budjetteja – ja sitä kautta aiempaa mittavampia volyymialennuksia…

Lue lisää

Osakeanti, laina vai RBF-tulonjakorahoitus?

Markkinointi on tehokas kasvun ajuri, mutta takaisinmaksuaika on pitkä. Liikevaihdon kasvun nopeuttaminen vaatii etupainotteisia investointeja, jotka rasittavat kassaa. Kasvua on siis usein rahoitettava, mutta miten? Tässä artikkelissa kerromme markkinoinnin eri rahoitusvaihtoehdoista ja esimerkkejä tilanteista, joihin eri vaihtoehdot parhaiten sopivat. Tyypillisimmät kasvuyhtiön markkinoinnin rahoituslähteet ovat: Osakeanti / media for equityLainaTulorahoitusTulonjakorahoitus (revenue-based financing) Kaikilla mainituilla rahoituslähteillä on…

Lue lisää

Online-brändit tarvitsevat enemmän brändimainontaa

Houkutus nopeasti tuottavan taktisen mainonnan budjettien kasvattamiseen on suuri – etenkin kasvuyhtiöissä, joissa sijoittajat janoavat kasvua valonnopeudella. Tähtitieteellisen, nopean kasvun tavoittelu johtaa helposti taktisen mainonnan ylipanostuksiin. Huominen kauppa käy, mutta mainonnan ROI pitkällä aikavälillä heikkenee.  Taktinen mainonta kasvattaa myyntiä paljon ja nopeasti, mutta sen vaikutus myös laimenee nopeasti. Brändimainonta taas kasvattaa myyntiä lyhyellä aikavälillä vähemmän,…

Lue lisää

TV-vuosi 2020: katselu kasvoi 3 %

Finnpanelin TV-vuosi 2020 -katsauksen mukaan suomalainen viihtyi vuonna 2020 TV:n ääressä yli 3,5 tuntia päivässä. TV-ohjelmien päivittäinen katseluaika kasvoi 3 % edellisestä vuodesta. YLE:n kanavien katseluosuus kokonaiskatselusta oli noin 30 %. Kaupallisten kanavien osuus pysyi siten edelleen hyvin vahvana ja TV dominoivana mediana brändinrakentajille. TV-ruudun äärellä vietetään vuosi vuodelta enemmän aikaa. TV-ohjelmia katsotaan päivittäin 2…

Lue lisää

Uusia asiakkaita vai uskollisuutta?

Kaikkien brändien kasvu pohjautuu kolmeen seikkaan; penetraation, frekvenssin ja keskiostoksen kasvuun. Mihin näistä markkinointiresurssit tulisi suunnata? Olit sitten B2C tai B2B, FMCG tai SaaS, kasvusi syntyy kolmen tekijän kautta: Hankit lisää uusia asiakkaita (penetraatio)Myyt nykyisille asiakkaille useammin (frekvenssi)Myyt nykyisille asiakkaille enemmän (keskiostos) Budjettien niukkuuden vuoksi moni markkinoija pohtii, mihin näistä panostukset tulisi suunnata. Jotkut pohtivat,…

Lue lisää