B2B-yrityksen markkinointijohtaja, haluatko moninkertaistaa markkinointibudjettisi?

B2B-yrityksen markkinointijohtaja, haluatko moninkertaistaa markkinointibudjettisi?

Monilla suomalaisilla B2B-yrityksillä on ongelma, joka estää yritystä lunastamasta täyttä kaupallista potentiaaliaan. Tuo ongelma on markkinointi.

Useat B2B-yritykset luottavat hyvän tuotteen myyvän itse itseään. Silloin markkinointiin ei panosteta lähellekään niin paljon kuin pitäisi. Ainoaksi kohdeyleisön tavoittamisen väyläksi saattaa jäädä yhdet messut vuodessa. Joskus yritys voi alkaa villiksi ja kohdistaa voimiaan LinkedIniin.

Hyviä ja toimivia tapoja nuokin. Siitä ei pääse mihinkään.

Monen B2B-yrityksen kasvun esteenä on liian kädenlämpöinen markkinointi tai markkinointiin panostetaan auttamattomasti liian vähän.

Yhtenä suurena ongelmana ja esteenä on rahan puute (tai rahaa on, mutta ei markkinointiin). Toisena ongelmakohtana markkinointiajattelun puute: ei ymmärretä, millaista nykyaikaisen B2B-yrityksen markkinointi pitäisi olla.

Perusasiat ovat yrityksillä usein kunnossa, mutta kokonaisuus ei. Etenkin seuraavat kolme asiaa unohtuvat usein B2B-yrityksiltä:

1) Investointeja pelätään

Toisin sanoen markkinointiin ei uskalleta laittaa tarpeeksi euroja, ja tällaisina haastavina talousaikoina markkinoinnista leikataan usein kovalla kädellä. Molemmat ovat huonoja päätöksiä, sillä markkinointi tutkitusti palauttaa investoidut rahat moninkertaisena pitkällä aikajänteellä. 1 markkinointieuro tuo tutkitusti 8 euroa takaisin, mutta 8 eurosta 47% tuottaa 3-6 kuukauden sisällä ja loput 53% pisimmillään jopa 3 vuoden aikana. Markkinointi vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä.

2) Brändin rakennus unohtuu

Yritykset keskittyvät liian usein vain liidigenerointiin, vaikka samaan aikaan pitäisi rakentaa brändin tunnettuutta ja kiinnostusta. Brändiä rakentamalla yritys jää potentiaalisten asiakkaiden mieleen, eli se parantaa brändin “top of mindia” ja mielikuvia. Pitkässä juoksussa brändin rakentaminen on tärkein markkinoinnin toimenpide.

3) Tunne puuttuu

Liian usein B2B-yritykset tyytyvät geneeriseen, faktaorientoituneeseen markkinointiin, jolla pyritään vaikuttamaan ostajien rationaaliseen päätöksentekoon. Täytyy kuitenkin muistaa, että B2B-kaupassa ostajana on ihminen, ei yritys – aivan kuten kuluttajakaupassakin. Siksi tunne pitää tuoda markkinointiin mukaan, ja se myös on avainasia brändin rakentamisessa.

**

Näiden ongelmakohtien takia Foppa sai aikoinaan alkunsa. Foppa ratkoo yritysten markkinointihaasteita kumppaneidensa kanssa niin B2C- kuin B2B-puolella ja auttaa muun muassa edellä mainittujen ongelmien ratkaisemisessa. 

Auttaminen tapahtuu kahdella tavalla:

1. Markkinoinnin kasvurahoituksella

Markkinoinnin kasvurahoitus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että rahoittaja investoi asiakasyrityksensä markkinointiin. Omaan markkinointibudjettiin voi saada välittömästi satoja tuhansia euroja tai halutessaan pienempiä, tuhansien eurojen suuruisia summia. 

Usein markkinoinnin kasvurahoitus moninkertaistaa yrityksen markkinointibudjetin, ja pitkä takaisinmaksuaika vähentää markkinointijohtajan paineita. Maksu voidaan suorittaa kertamaksuna kuukausien päästä tai kuukausierä kerrallaan vuoden aikana. Tällöin markkinointi-investoinnit ehtivät tuottaa ennen investoinnin takaisinmaksua. Tämä helpottaa yrityksen kassan optimointia.

Lue lisää palveluistamme.

2. Markkinoinnin asiantuntemuksella

Foppa auttaa asiakkaitaan myös markkinoinnin ison kuvan maalaamisessa ja oikeiden kumppanien löytämisessä, joilla varmistetaan, että investoinnin tuotto maksimoidaan ja asiakasyrityksen kasvu kiihtyy.

Foppan asiantuntemus ja kumppaniverkosto mahdollistavat kaikenlaisille yrityksille kokonaisvaltaisen markkinoinnin suunnittelun ja toteuttamisen. Investoinnit voi kohdistaa suoraan mediabudjettiin ja mainoskampanjoihin, mutta samalla varoilla voi tehdä kaikkea muutakin liiketoimintaa tukevia markkinointitoimenpiteitä – kuten brändistrategioita, verkkosivuja- ja kauppoja, messuja, tehokasta liidigenerointia, sisältömarkkinointia, videosuunnittelua ja muuta materiaalituotantoa.

Jokainen B2B-yrityksen markkinointijohtaja voi nyt kysyä itseltään, haluanko moninkertaistaa markkinointibudjettini. Foppan avulla se onnistuu helposti, ja samalla taklaat tässä blogissa esille tuodut haasteet. 

Tutustu Foppan rahoittamiin markkinointikampanjoihin täällä.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä