Markkinoinnin tuotto syntyy pitkällä aikajänteellä – siksi myös Aromtech valitsi kumppanikseen markkinoinnin kasvurahoittajan

Monet yritykset jatkavat kovapäisesti samalla strategialla vuodesta toiseen, mikä koituu monen kohtaloksi. Toiset ymmärtävät maailman muuttuvan ja tunnistavat sen myötä yrityksen tarpeen kehittyä.

Suomalainen terveystuotteiden valmistaja Aromtech on malliesimerkki yrityksestä, joka osaa luoda nahkansa uudelleen tilanteen sitä vaatiessa. Aiemmin Aromtech oli puhtaasti B2B-yritys, mutta maailman muuttuminen ajoi torniolaisen toimijan myös kuluttajapuolelle.

Muutama vuosi sitten Aromtech alkoi rakentaa päämäärätietoisesti omaa Membrasin-brändiään, joka on ollut käytössä pitkään osassa kohdemarkkinoita, kuten Ruotsissa ja Hollannissa. Membrasin on tieteelliseen tutkimukseen perustuva luonnollinen tuotesarja kuiville limakalvoille, iholle ja silmille. Tuotesarja sisältää sekä lääkinnällisiä tuotteita että ravintolisiä.

Brändiä on tänä vuonna alettu rakentaa Foppan kanssa markkinoinnin kasvurahoituksella, josta lukuisat yritykset ovat hyötyneet. Aromtechin toimitusjohtajan Helena Korten mukaan Foppa on ollut erinomainen valinta kumppaniksi brändille, joka tavoittelee voimakasta kasvua.

“Halusimme lähteä yhteistyöhön Foppan kanssa, koska heidän avullaan saamme markkinoinnin ja median asiantuntijuutta, hankittua mediatilaa kustannustehokkaasti ja minimoitua rahoitusriskejä, koska takaisinmaksu on linjassa myynnin kasvun kanssa. Miksi maksaa markkinoinnista lyhyen aikavälin maksuehdoilla, kun tuotto syntyy pidemmällä aikajänteellä”, Korte sanoo.

Haastavasta maailmantilanteesta huolimatta Aromtechille on ollut selviö, että Membrasin-brändin markkinointiin pitää investoida merkittävästi. Foppan rahoitusmalli tarjosi tähän helpon ratkaisun.

“Ymmärrämme, että brändiin pitää sijoittaa pitkällä tähtäimellä – etenkin nyt, kun maailman ennustettavuus on vaikeampaa. Suomessa on tyypillistä, että tuotekehitykseen investoidaan suuresti, mutta seuraavaan vaiheeseen eli markkinointiin ei panosteta tarpeeksi. Kaupallistaminen on yhtä kallista – ellei jopa kalliimpaa – kuin tuotekehitys, ja se ei ole iskostunut suomalaisten mentaliteettiin. Myös riskinottoa pelätään”, Korte jatkaa.

Aromtech lanseerasi viime keväänä Foppan avulla kampanjan, jossa hyödynnettiin vahvasti massamediaa. Membrasin näkyi televisiossa, digitaalisissa medioissa ja printtilehdissä. Kampanjamittauksen mukaan Membrasin nousi kategoriansa toiseksi tunnetuimmaksi brändiksi Suomessa. Myynti kasvoi kaksikuukautisen kampanjan aikana 96 prosenttia, ja jälkimmäisen kuukauden kasvu oli peräti 156 prosenttia.

Merkittävänä asiana on myös se, että kuluttajat ovat huomanneet brändin yhden suurimmista vahvuuksista, tutkimustyön. Kampanja onnistui kommunikoimaan kuluttajille tärkeää kriteeriä hyvin, sillä kampanjamittauksessa 71 prosenttia kertoo mielikuvaksi jääneen se, että kyseessä on tutkittu tuote.

“Brändin tuotteiden menestyksen taustalla on kliinisesti tutkittujen ja tehokkaiden tuotteiden lisäksi etenkin niiden sopivuus tämän päivän kysyntään. Ihmiset ovat kiinnostuneita huolehtimaan terveydestään, vastuullisuudesta, kiertotalouden raaka-aineista ja päästöttömistä meneltelmistä, luonnollisuudesta ja kasviperäisyydestä, jotka kaikki ovat tuotteidemme ytimessä”, Korte kertoo.

Kuluttajamarkkinointiin oli pakko panostaa

Alun perin Aromtechin toimintamallina oli, että yritys valmistaa jakelijoille tuotteita joko Aromtechin tai kumppanin tuotemerkillä, mutta jakelijalla on ollut täysin vapaat kädet brändi-ilmeen ja markkinoinnin suhteen. Tällöin yrityksen ei tarvinnut itse panostaa kuluttajamarkkinointiin. Digitalisoituminen johti kuitenkin siihen, että jakelukumppanit eivät panosta enää samalla tavalla kuluttajamarkkinointiin kuin aiemmin.

“Jakelukumppanit panostivat aiemmin enemmän markkinointiin, kun kauppaa käytiin lähinnä omassa markkinassa, mutta digitalisaation myötä kuluttajakauppa ei katso maarajoja, ja sen takia valmistajilla on aiempaa suurempi rooli markkinoinnissa. Nykymaailmassa meidän täytyy panostaa brändiin, sillä kukaan ei tee sitä puolestamme”.

Toistaiseksi Aromtech on investoinut Foppan avulla kuluttajamarkkinointiin Suomessa, mutta tulevaisuudessa yhteistyö saattaa kattaa myös kansainvälisen markkinoinnin. Esimerkiksi Ruotsi ja Yhdysvallat ovat brändille tärkeitä markkinoita.

Membrasin-tuotteita myydään kymmenissä maissa, ja etenkin Yhdysvalloissa myyntiluvut ovat poikkeuksellisen vakuuttavat: tänä vuonna maan kokonaismyynti saavutti jo 20 miljoonan dollarin rajan.

“Myyntiä on tehty alusta lähtien Amazonissa ja jakelijan omassa verkkokaupassa, ja tänä vuonna mukaan on tullut Walmartin verkkokauppa. Seuraavaksi tuotteemme tulevat myyntiin apteekkiketju CVS Pharmacyyn. Brändin vahva näkyvyys on poikinut meille paljon yhteydenottoja, esimerkiksi brändin ostamisesta on oltu kiinnostuneita”, Korte paljastaa.

Amazon on maailman suurin verkkokauppa, Walmart puolestaan maailman suurin vähittäiskauppa. CVS on maailman suurin verkkokauppatoimija farmasia-alalla. 

Aromtechin liikevaihdosta 75 prosenttia tulee viennistä, ja Membrasinin osuus yrityksen liikevaihdosta on lähes 40 prosenttia. Puolet liikevaihdosta tulee muille brändeille valmistettavista tuotteista.