Modevarumärket Aarni ökade sin försäljning med över 80 procent med hjälp av Foppa. 

Modevarumärket Aarni lanserade under våren 2023 en ny kollektion av exklusiva klockor som hyllar det finska designerparet Alvar & Aino Aalto. Bland annat används trä från björkar utanför den legendariska sommarorten Villa Flora som material i klockorna.  

I samband med lanseringen ville Aarni satsa stort på marknadsföring för att nå ut till nya målgrupper. De valde Foppa som partner för strategi och finansiering av mediakampanjen. Tidigare hade Aarni enbart förlitat sig på digital marknadsföring men den större budgeten som Foppa tillhandahöll öppnade möjligheten att för första gången använda sig av breda räckviddsmedier.  Mediamixen innefattade nu förutom digital annonsering såväl TV, dagstidningar som bioreklam.   

Lanseringskampanjen gick under våren och har blivit en succé. I april växte försäljningen med 83 procent jämfört med föregående år och i maj med 63 procent. 

”Vårt samarbete har gått utmärkt. Foppa är proffs inom marknadsföring och finansiering och tack vare deras erfarenhet fick vi en stark lanseringskampanj. Tidigare gjorde vi allt inom marknadsföring själva och hade ingen erfarenhet av räckviddsmedia, så Foppa har varit till stor hjälp för oss. Vi jämförde olika finansieringsmodeller och Foppa var helt klart det bästa alternativet, bland annat tack varde den långa återbetalningstiden. Avkastningen på investeringar i marknadsföring kommer inte alltid direkt, så en lång tidshorisont är viktig”, säger Aarnis grundare och VD Niklas Tuokko

Även om många varumärken har dragit ner på sin marknadsföring i det tuffa ekonomiska läget har Aarni bestämt sig för att investera – och det har verkligen lönat sig. Företaget har noterat rekordförsäljning varje månad hittills under 2023. Enligt Tuokko är det extra viktigt att satsa på marknadsföring just nu. När konkurrenterna håller igen öppnas nya möjligheter för den som vågar satsa. 

”Vi har haft en stark tillväxt i försäljningen under hela året. Redan innan Aalto-kampanjen började hade vår försäljning ökat med 50 procent. Många konsumentvarumärken rapporterar om en svag marknad, men vi ser motsatsen. Försäljningen växer trots att konsumenterna har dragit åt plånboken. Flera konsumentvarumärken har bytt växel och minskat sina investeringar, men detta har öppnat stora möjligheter för andra varumärken.”, påpekar Tuokko. 

Ett välskött varumärke 

Klockkollektionen Aarni x  Alvar och Aino Aalto är en hyllning till ikonisk finsk design. Förutom att använda material från björkarna vid Aaltos semesterort Villa Flora, utgick designen från parets egna formspråk. 

”Genom Aaltos barnbarn öppnades en möjlighet för oss att hedra deras livsverk. Vi kunde studera Aaltos originalskissböcker, från vilka vi tog inspiration till designen av klockorna. Det visade sig snabbt att vi också kunde använda Villa Floras björkar, eftersom träd måste fällas från sommarvillan ändå”, säger Tuokko. 

”Vi ville göra allt på ett trovärdigt och respektfullt sätt. Det var därför vi ville ha en framstående designer involverad och vi frågade Harri Koskinen.” 

Koskinen, som har designat produkter för bland annat Iittala, Fiskars och Genelec, gick med i projektet och till slut skapades sju olika klockor som respekterar och hyllar Alvar och Aino Aaltos estetik. 

”Den här kollektionen är direkt kopplad till vårt varumärkes DNA. Vi är ett naturvänligt varumärke som för in naturmaterial i produkter på ett stilfullt och innovativt sätt. Aarni är inte bara ett trädkramande varumärke, utan också urbant. Dessa två aspekter möts i våra produkter”, berättar Tuokko  

För tillfället växer Aarni snabbt, designar nya produkter och expanderar internationellt. 

”Vi utvecklar vår verksamhet hela tiden, bra exempel på det är väskor och plånböcker av älgskinn. Vi har varit det mest synliga klockvarumärket i Finland i många år, och inom en snar framtid vill vi få ett ännu större fotfäste på den internationella marknaden. Träarmbandsur är en nisch, men vi vill ligga i framkant globalt. I Japan har vi till exempel fått en bra start och där har vi mycket potential” avslutar Tuokko. 

Få ett erbjudande eller mer information
Få ett erbjudande eller mer information
Freeform meddelande