Radiokampanjen gav 20% fler besök på Janneniskas webbplats och dubblade kontaktförfrågningarna

När den första radiokampanjen för Janneniska Oy, ett företag som specialiserar sig på uthyrning av personliftar, slutfördes, var resultatet tydligt: antalet besök på webbplatsen hade ökat med 20 procent och antalet kontaktförfrågningar via webbplatsen hade fördubblats. Den lyckade kampanjen blev startskottet för en flerårig strategi vars syfte är att öka kännedomen om Janneniska hos privatpersoner – särskilt bland människor med villa, småhus eller sommarstuga.

Bakom den lyckade första radiokampanjen låg en strategiförändring som inleddes ett år tidigare. Syftet med strategin var att öka effekten med hjälp av flera radiokampanjer under de kommande 18 månaderna. Janneniska skulle nu fokusera på vanliga konsumenter. Målet var att göra konsumenterna uppmärksamma på det faktum att man kan använda personliftar med B-körkort.

”Vi genomförde kampanjen i samarbete med Foppa och var varit mycket nöjda med resultaten. Förr förknippades vi med mer avancerade liftar som används mest av företag. Det framgick i bland annat konsumentundersökningar, där nästan 400 av 1000 svarare kände till varumärket Janneniska, men de visste inte om lifttjänsterna som är avsedda för vanliga konsumenter. Vi beslöt att radioannonsering skulle vara det mest effektiva sättet att göra konsumenterna medvetna om detta”, berättar Sari Taussi, kund- och marknadschef vid Janneniska Oy.

Nå målgruppen genom radio

Redan efter den första kampanjen stod det klart att radio hade varit rätt val för att nå vår målgrupp – Analysverktygen informerade bolagsledningen och säljarna i realtid om att besökarantalet hade ökat med 20 procent och att kontaktförfrågningarna hade fördubblats.

”För oss var det viktigt att skapa högkvalitativt ljudinnehåll till vår radiokampanj från första början. På så sätt säkerställde vi att radioannonserna uppmärksammades och att de väckte känslor samt aktiverade målgruppen. Vi använde ett ljudvarumärkesprojekt som bas för reklamen, och först efter det skapade vi kampanjens koncept och reklamens manus”, säger Taussi.

”Radio var precis rätt val för att nå vår målgrupp.”

Ljudvarumärket designades och implementerades av Lauri Domnick och hans team vid Bauer Media.

Radiokampanjen nådde upp till 1,5 miljoner människor, av vilka 49 procent sökte mer information om Janneniska.

Efter att den första radiokampanjen hade genomförts, tog Bauer Media fram en konsumentundersökning vars resultat var mycket övertygande. Janneniskas radiokampanj uppmärksammades av 50 procent av Bauer Medias lyssnare, alltså upp till 1,5 miljoner människor. 49 procent av dem sökte eller uppgav att de sökte mer information om företaget. Därtill hade 54 procent rekommenderat eller uppgett att de ska rekommendera Janneniska som företag. Köpintentionen var 38 procent.

”Radiokampanjen nådde 1,5 miljoner finländare.”

”Siffrorna visar att budskapet i våra reklam uppmärksammades av publiken och att ljuddesignen gjorde våra reklam igenkännbara. Det kan ha varit för att vi gjorde reklamen med glimten i ögat, men också för att vi var en helt ny annonsör på radion”, säger Taussi.

Det långsiktiga arbetet för att bygga varumärkeskännedom fortsätter

Radiokampanjen är en helhet som kommer att pågå i ett par år, så vi är fortfarande i startgroparna på vår resa att locka nya kunder,” säger Taussi.

”I vår nya strategi litar vi på att den ökade varumärkes-kännedomen resulterar i tillväxt. Foppa hjälpte oss att optimera radiokampanjerna. Samarbetet har gått väldigt smidigt, eftersom de förstod direkt vad vi var ute efter. De är experter inom mediebranschen och vet vad man ska gör för att nå goda resultat.”

Foppa känner till mediebranschen och de vet hur det lönar sig att göra saker.