Case EasyFit

Det största hindret för EasyFits tillväxt var den låga varumärkeskännedomen. ”Vi satt på en stor hemlighet. Vi är en entreprenörsledd, finsk gymkedja med över 30 gym som erbjuder tjänster som är värda 60 euro för bara hälften av det”, säger Jyrki Hannula, verkställande direktör för EasyFits moderbolag.

“Tack vare vår TV- och radioannonsering ser våra kunder och andra företagare oss nu som en seriös aktör” EXAMPL.

Se EasyFits TV-reklam. Det finns flera versioner av kampanjen.

I februari började vi bygga upp EasyFits varumärkeskännedom och position som ett prisvärt alternativ, ungefär samtidigt som gymmen fick öppna igen efter att coronarestriktionerna hävdes. Vi valde TV och radio som kampanjens huvudmedier, då de är en oslagbar kombo när man snabbt vill bygga upp kännedom. Även taktisk digital marknadsföring spelade en viktig roll för den digital köpresan.

Fundamenten på plats

Coronakrisen drabbade hela gymbranschen hårt. EasyFit valde trots det att satsa och byggde upp grunden för att kunna starta en bred reklamkampanj mot stora målgrupper så snart restriktionerna hävdes. EasyFit förnyade sitt varumärke och skapade en ny visuell identitet med ett enhetligt, tydligt och fräscht utseende. EasyFits webbplats, kanaler och innehåll uppdaterades. Som en del av varumärkesarbetet skapades en egen ljudvärld för EasyFit och ett tydligt reklamkoncept som skiljde sig från konkurrenterna. Det nya konceptet låg till grund för reklamen i TV- och radio. Den digitala marknadsföringen hanterades av Genero. Samarbetet med Foppa inleddes i februari, men förberedelserna startade redan några månader innan kampanjstarten.

”Foppa har hjälpt oss driva den nationella marknadsföringskampanjen med engagemang och i nära samarbete med EasyFit. Mediestrategin, kampanjerna och spetsen i marknadsföringen har byggts med EasyFits behov och resurser i åtanke”, säger Mirkka Järvi, marknadschef vid EasyFit.

Lovande resultat

Utöver lanseringskampanjen i februari inleddes en nationell TV- och radiokampanj i april. De första resultaten efter de nationella kampanjerna är mycket lovande.

”Trots att vi var tvungna att hålla våra gym stängda de första fem veckorna i år, lyckades vi sälja fler medlemskap under årets första fyra månader än någonsin tidigare under en lika lång period”, säger Jyrki Hannula.

“Tack vare vår TV- och radioannonsering ser våra kunder och andra företagare oss nu som en seriös aktör. Våra befintliga kunder berättar ivrigt att de sett vår reklam på TV. Kedjans ledning har en ny stolthet för vårt varumärke, och det finns en helt ny vilja att växa ännu mer. Vi vågar påstå att entreprenörerna, kunderna och intressenterna känner samma stolthet för EasyFit-varumärket.”

Detta är dock bara början, och vi fortsätter bygga upp EasyFits varumärkeskännedoim med hjälp av välplanerade åtgärder. Detta är ett långsiktigt arbete som kräver tålamod. Utöver varumärkesundersökningar är det också viktigt med taktiska uppföljningar för att se om åtgärderna har haft önskad effekt.