Case Cover Story – insikter från den första TV-kampanjen

Cover Story, grundat 2019, säljer plastfria interiörfärger. Istället för att åka till järnhandeln för att köpa färg kan kunden besöka webbutiken och beställa Cover Storys färgprover och färger med hemleverans. 

Att bygga varumärkeskännedom är ett långsiktigt åtagande

När vi inledde vårt samarbete med Cover Story märkte vi på Foppa snabbt att ett av de största hindren för Cover Storys tillväxt var den låga varumärkeskännedomen. Vi beslöt att bygga upp både kännedom och intresse för varumärket genom TV-annonsering. TV-annonsering innebär inte bara linjär TV-synlighet utan även online videoreklam. På så sätt når kampanjen målgruppen på bästa möjliga sätt. Efterfrågan som skapas av TV-annonseringen följer Cover Story upp med digital marknadsföring t.ex. på Facebook, Instagram och Google.

Se Cover Storys TV-spot nedan. Reklamfilmens atmosfär och visuella identitet återspeglar varumärket och summerar dess USPar. Och viktigast av allt, i slutet av reklamfilmen uppmuntras kunden att bekanta sig med varumärket på  www.coverstorypaint.fi och beställa färgprover.

TV-kampanjen ger omedelbara resultat

Vi ser positiva tecken på marknadsföringens effekt redan under den första TV-kampanjen. Nedan följer några nyckeltal jämfört med tiden före TV-kampanjen. Jämfört med föregående ser vi en kraftig ökning.

Antal besökare på webbplatsen ökade med 129 %

Antalet nya besökare ökade med 137 %

Under kampanjen ökade antalet beställda färgmodeller med 100 % och antalet beställningar ligger kvar på en högre nivå även efter att kampanjen avslutats.

Sökningar på Google med varumärkesord ökade med 569 % under TV-kampanjen. Googles organiska varumärkessökningar ökade med 381 %. Detta är tecken på ett kraftigt ökat intresse för varumärket. Grafen nedan visar hur antalet nya kontakter under TV-kampanjen korrelerar med webbplatstrafiken.

Arbetet fortsätter

Detta är bara början på Cover Storys tillväxtresa Att bygga upp varumärkeskännedom och intresse för är ett långsiktigt arbete som liknar mer ett Marathon än en sprinttävling. Det viktigaste är att skapa en plats för varumärket Cover Story i konsumenternas medvetande. När det sedan blir aktuellt att måla om där hemma, kommer Cover Story att vara ett alternativ för köpare, och en vacker dag kommer valet att falla på det varumärket. TV-kampanjen som pågår just nu är den andra för Cover Story, och vi får se hur baseline och de olika KPIerna utvecklas den här gången.

Om du är intresserad av att diskutera TV-annonsering och/eller annan marknadsföring för att accelerera tillväxten av ditt varumärke kan du gärna kontakta oss. Vi blir gärna din sparringpartner.