Företagets tillväxtmål ändrades helt efter att samarbetet inleddes: ”Foppa har accelererat vår tillväxtagenda”

Tam-Silk Oy, en finsk klädtillverkare, inledde samarbetet med Foppa i december 2020. Målet var att dubbla företagets omsättning. Målet överträffades med råge och tillväxten varit så snabb att det har lett till ett positivt problem: en otillräcklig produktionskapacitet.

”En så snabb tillväxt skulle aldrig ha varit möjlig utan vårt samarbete med Foppa,” sägerJuha Haapasaari, verkställande direktör vid Tam-Silk Oy.

”Foppa har hjälpt oss öka vår omsättning avsevärt. Om tillväxten hade endast gjorts med hjälp av kassaflödet skulle vi ha varit tvungna att göra betydande investeringsrundor. Samarbetet har varit mycket värdefullt för Tam-Silk.”

”En så snabb tillväxt skulle aldrig ha varit möjlig utan vårt samarbete med Foppa.”

Målet att dubbla försäljningen har redan överträffats – nu står vi inför en ny utmaning

Företagets omsättning var ca 2,7 miljoner euro år 2020, och i år siktar vi på 4,5 miljoner. Tillväxten har dock varit så snabb att vi redan nu närmar oss 6 miljoner euro. Nu har utmaningen snarare blivit hur man bromsar tillväxten, säger Haapasaari.

”Vår produktionskapacitet har nått sin kulmen. Vi kan inte producera mer kläder än vad vi sålde förra året. Den fysiska ytan i vår fabrik är full ”

Lyckade strategiändringar med hjälp av ett fungerande partnerskap

Bakgrunden till det framgångsrika samarbetet är Tam-Silk Oy:s största strategiförändring någonsin. Förra hösten beslöt företaget att sluta sälja sina produkter via återförsäljare och satsa på direkt konsumentförsäljning istället. För det behövdes experternas hjälp.

Företaget valde Foppa och dess flexibla, tillväxtorienterade mediebudget och heltäckande mediestrategi som partner. Enligt Haapasaari har Foppas expertis kommit fram särskilt i valet av medier och i att bygga upp helheten. Resultaten talar för sig, säger han.

”Verksamheten har varit koordinerad, och den har letts med helheten i åtanke och med noga genomtänkta val – effektiviteten har lyfts till en helt ny nivå. Modellen har också gjort det möjligt för oss att behålla ägandet i de egna händerna.”

Foppa – inte bara finansiär

Enligt Haapasaari erbjuder Foppa sina partners något som andra finansiärer och mediebyråer inte kan erbjuda.

 ”De är mer som en partner för oss än bara en finansiär eller mediebyrå. Vi sitter i samma båt – alla beslut påverkar oss båda och kommer med samma fördelar och risker. För mig har det varit viktigt att jag kan alltid nå Foppas team vid behov. Allt har ordnat sig och jag har fått svar på mina frågor snabbt. Jag har inget annat än bra saker att säga om dem”, säger Haapasaari.