fbpx

TV-vuosi 2020: katselu kasvoi 3 %

Finnpanelin TV-vuosi 2020 -katsauksen mukaan suomalainen viihtyi vuonna 2020 TV:n ääressä yli 3,5 tuntia päivässä. TV-ohjelmien päivittäinen katseluaika kasvoi 3 % edellisestä vuodesta. YLE:n kanavien katseluosuus kokonaiskatselusta oli noin 30 %. Kaupallisten kanavien osuus pysyi siten edelleen hyvin vahvana ja TV dominoivana mediana brändinrakentajille.

TV-ruudun äärellä vietetään vuosi vuodelta enemmän aikaa. TV-ohjelmia katsotaan päivittäin 2 tuntia 47 minuuttia. Tämän lisäksi ruudun äärellä vietetään vajaa tunti suoratoistopalveluiden, pelaamisen ja tallenteiden parissa.

Kaupallisten kanavien osuus noin 70 % – MTV ja Sanoma TV tasaväkisiä

YLE:n kanavien osuus koko TV-katselusta on vajaa kolmannes. Kaupallisista TV-yhtiöistä MTV ja Sanoma TV, joka sisältää myös Foxin kanavat, ovat selvästi suurimmat. Merkittäviä panostuksia ohjelmistoonsa tehnyt Discovery on kasvanut viime vuodet ja haukkaa nyt noin 12 % koko katselukakusta.

Alhainen katseluosuus ei suoraan tarkoita sitä, että tavoittavuus olisi heikko. Pienemmän katseluosuuden kanavilla laajan tavoittavuuden rakentamiselle tulee vain antaa enemmän aikaa. Lisäksi pienemmilläkin kanavilla on ohjelmia, jotka saavuttavat merkittäviä katsojamääriä. Kaupallisten kanavien vuoden 2020 kovimmat katsojamagneetit koostuivat pääosin kanavien investoinneista omiin sisältöihin tai lisensseihin.