KaikuGaala palkitsi radiomainonnan parhaat

Äänimainonnan vuoden 2021 kovin kärki otti toisistaan mittaa Kaiku-mainoskilpailussa. Mikä oli tällä kertaa toimivin jingle ja kenen mainos putsasi palkintopöydän?

Kaikussa kategorioita oli kaikkiaan 17 ja kilpailemaan oli lähetetty yhteensä 142 radiomainosta. Short-listoille pääsivät tietysti vain parhaat ja sieltäkin useammassa kategoriassa erottautuivat todelliset timantit.

Puuilolla oli gaalassa eniten aihetta juhliin, sillä heidän ”Morjensta pörssiin” -mainos palkittiin sekä Yrityskuva -kategoriassa sekä Grand Prix -palkinnolla. Lisäksi he voittivat myös Tuotteet -kategorian. Kasa pystejä tuli johdonmukaisesta äänistrategiasta eli brändin oloisesta ja kuuloisesta tekemisestä, joka on tunnistettavaa ja jota käytettiin myös varsin poikkeuksellisella tavalla pörssilistautumisen mainostamiseen. Toivottavasti muut mainostajat ottavat oppia siitä, mitä systemaattisella äänitekemisellä parhaimmillaan saadaan aikaan.

Musa/jingle -kategoriassa kuultiin poikkeuksellisen korkeatasoista tekemistä, kun shortilla oli kisaamassa mm. Lidl Suomi feat Spekti – Ay Makarena sekä Hesburgerin Bökö by Pyhimys, joista molemmat ovat enemmänkin brändättyjä biisejä kuin mainosjinglejä. Voiton nappasi lopulta Lidl Suomi feat Spekti. Tuomaristo mainitsikin, että äänimaisemallisesti ja tuotannollisesti mainos loistaa eikä häpeä yhtään radiohittien seassa.

Paikallisten mainostajien pystin vei Jääkiekon SM-Liiga Oy, joka oli toteuttanut sarjan mainoksia, jotka hyödynsivät paikallisuutta tuomalla mukaan fiiliksiä, äänimaisemaa sekä tunnettuja kotijoukkueen kiekkofaneja. Konseptista huomasi, että myös mainonnansuunnittelun puolella jääkiekko on sydäntä lähellä.

Tehokategorian voitti Foppan oma asiakas Janneniska. Tuomaristo totesi, että voittajatyö oli tämän kategorian ykkönen kaikilla mittareilla niin tulosten, erottuvuuden kuin mainostajalle kotiutumisenkin puolesta. Meille Foppalla erityisen merkittävää oli voittaa kategoria, jossa tuloksilla on merkittävä rooli, sillä niitähän mainonnalla loppukädessä aina haetaan. Ilman hyvää mainonnan konseptia tuloksetkin jäävät usein heikoiksi.

Erityismaininta vielä vuoden tuotantoyhtiö -palkinnon voittajalle Miracle Soundille, joka voitti pystin nyt yhdettätoista kertaa peräkkäin. Uskomaton suoritus!

Voittajaspotit voit käydä kuuntelemassa täältä: https://www.kaikukilpailu.fi/voittajat/2021/