Harkitsetko kasvurahoituksen hakemista? Linearin toimitusjohtajan 5 vinkkiä

Kiinteistöalaa ravisteleva Linear on kolmen vuoden aikana onnistunut kasvamaan pienestä kolmen hengen yrityksestä 20 huippuosaajan tiimiksi. Matka on ollut nousujohteinen, mutta menestys ei ole tullut itsestään. Nyt toimitusjohtaja ja perustajajäsen Miro Eriksson jakaa parhaat vinkit kasvurahoituksen saamiseksi.

Yksi häiritsevin tekijä kiinteistökaupassa ovat kaupanteon viivästykset, jotka johtuvat lähes aina manuaalisen työn mukana tulevista inhimillisistä virheistä. Ajatuksemme oli, ettei kiinteistöalalla osattu hyödyntää kaikkia nykyisiä mahdollisuuksia: manuaalisen työn voisi automatisoida uuden teknologian avulla, mikä tekisi sekä kuluttajien että välittäjien asuntokaupasta helpompaa ja minimoisi inhimillisiä virheitä. Näistä lähtökohdista syntyivät Linear, kiinteistöalaa uudistava yritys – ja Dixu, kuluttajille suunnattu palvelualusta sekä Linearin välittäjäasiakkaiden julkaisukanava.

Vaikka ideamme uudesta palvelusta oli alusta lähtien itsellemme kirkas, oli sen kiteyttäminen sijoittajille haasteellista. Yhtälöämme oli vaikea hahmottaa, koska siihen liittyy esimerkiksi lukuisia organisaatioita pankeista ja vakuutusyhtiöistä rakennus- ja asiakastietopalveluihin. Tämä hankaloitti kasvurahoituksen saamista, koska kokonaisuus oli vaikea saada hahmotettua kuulijalle.

Sijoittajien kiinnostuksen herättäminen vaati meiltä tuhansia tunteja töitä, lukemattomia neuvotteluita sekä virheistä oppimista. Siksi kerron nyt oleellisimmat vinkit, jotta kasvurahoituksen hakeminen olisi helpompaa.

1. Ole valmis kertomaan ideastasi

Jos et ole valmis puhumaan ideastasi, niin kukaan ei myöskään tiedä siitä. Puhu siis paljon ja mahdollisimman monelle. Tällöin sinulla on mahdollisuus tutustua osaaviin henkilöihin arvaamattomissakin paikoissa. Jos sinulla on palo siihen mihin uskot, niin ihmiset haluavat auttaa ideasi kanssa. Kun saat mukaasi osaavia henkilöitä, he saattavat tietää muita, vielä osaavampia henkilöitä, jotka voivat avata täysin uusia ovia. Alkuvaiheessa tapasimme esimerkiksi useita kiinteistöalalla toimivia tahoja ja kuuntelimme heidän ajatuksiaan kiinteistöalan haasteista. Se auttoi meitä paitsi kirkastamaan ideaamme myös vahvistamaan, että olemme oikeilla jäljillä ideamme kanss

2. Valmistaudu ottamaan vastaan kielteinen vastaus

Vaikka ideasi olisi omissa ajatuksissasi kuinka kirkas tahansa, ei ole lainkaan poikkeuksellista, ettei sitä heti ymmärretä. Mitä laajempaa liiketoiminta on, sitä vaikeampaa on selittää kaikkea ymmärrettävästi. Meidän ekosysteemimme tiivistäminen on haastavaa ja kohtasimme matkallamme useita kieltäviä vastauksia. Sijoittajat kuitenkin näkevät puutteet, mitä ei itse tajua ajatella. Siksi heitä kannattaa kuunnella ja kielteisen vastauksen jälkeen puutteita kannattaa lähteä korjaamaan päättäväisesti. Kun korjaat asioita, niin sijoittajille se on merkki lannistamattomuudesta, kyvystä kehittyä ja tehdä muutoksia jatkossa.

3. Hio suunnitelma timanttiseksi

Kirkasta ideaasi edelleen ja tee tarkka suunnitelma. Hanki selkeä kuva markkinasta, kuten kohderyhmästä ja yrityksen skaalautuvuudesta, mikä on yksi tärkeimmistä kysymyksistä sijoittajille. Mieti myös sitä, mitä ideasi todella ratkaisee. Hio ideaasi niin, että pystyt selittämään sen alle 3 minuutissa, mutta kiinnostus ideaa kohtaan olisi hyvä saada heräämään jo 15 sekunnin kohdalla. Tällöin annat vastapuolelle mahdollisuuden esittää aiheesta jatkokysymyksiä ja pääset kertomaan ideastasi hänen näkökulmastaan. Ole myös valmis hiomaan suunnitelmaa matkasi varrella saamasi palautteen perusteella. Kun suunnitelmasi on tarpeeksi hyvä, mahdottomista asioista voi tulla mahdollisia.

4. Perusta asiasi aina faktoihin

Muista, että maailma on täynnä ideoiden kertojia. Erottaudu joukosta tukeutumalla faktoihin. Näin esityksestäsi tulee huomattavasti vakuuttavampi, mikä helpottaa sijoittajien hankinnassa. Tämä kiinnostaa erityisesti niitä sijoittajia, jotka tekevät päätöksensä luvut edellä. Huomiothan, että asian perustelu ei aina edes vaadi paljoa dataa, ja nykyisin dataa on verkossa tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin.

5. Valitse kumppanisi tarkkaan

Alussa niin sanottua smart moneytä kannattaa hyödyntää niin paljon kuin mahdollista. Näin sijoitusten ohessa yritykseen tulee monialaista osaamista. Ensimmäisellä rahoituskierroksella tämä olikin ensisijainen tavoitteemme. Onnistuimme saamaan joukkoomme osaamista niin ohjelmisto- ja tekoälyalalta, pilvipalveluista, yritysmaailmasta, rahoitusalalta kuin kiinteistö- ja rakennusalaltakin. Kun laajennat yritystoimintaasi, harkintaan kannattaa ottaa erilaisia rahoitusvaihtoehtoja. Meillä esimerkiksi on ollut käytössä Foppan rahoitusmalli, jonka avulla olemme pystyneet kasvattamaan mainosbudjettia ilman oman pääoman menetystä. Tällä olemme pystyneet rakentamaan kustannustehokkaasti peittoa sekä tarvittavaa toistoa kohderyhmillemme ja viimeisen rahoituskierroksen yhteydessä pystyimme maksimoimaan hyödyt huomattavasti paremmin, mitä olisimme voineet omalla kassalla tehdä.