Yrityksen kasvutavoitteet menivät heittämällä uusiksi yhteistyön seurauksena: ”Foppa on vauhdittanut liikevaihtoamme merkittävästi”

Kun kotimaisia vaatteita myyvä Tam-Silk Oy aloitti yhteistyön Foppan kanssa viime vuoden joulukuussa, tavoitteena oli tuplata liikevaihto. Tavoite ylittyi roimasti, ja kasvu on ollut niin nopeaa, että positiiviseksi haasteeksi on muodostunut tuotantokapasiteetin riittämättömyys.

Näin nopea kasvu ei olisi ollut millään tapaa mahdollinen ilman yhteistyötä Foppan kanssa, Tam-Silk Oy:n toimitusjohtaja Juha Haapasaari arvioi.

”Foppa on vauhdittanut liikevaihtoamme merkittävästi. Jos kasvu olisi tehty vain kassavirran perusteella, olisimme joutuneet tekemään merkittäviä rahoituskierroksia. Tämä yhteistyö on ollut Tam-Silkille erittäin arvokasta.”

“Näin nopea kasvu ei olisi ollut millään tapaa mahdollinen ilman yhteistyötä Foppan kanssa.”

Tuplaantumistavoite on jo ylitetty – edessä on nyt uusi haaste

Vuonna 2020 yrityksen liikevaihto oli noin 2,7 miljoonaa euroa ja tälle vuodelle tavoitetta nostettiin 4,5 miljoonan euroon. Kasvu on ollut kuitenkin niin nopeaa, että se lähentelee jo tässä vaiheessa vuotta 6 miljoonaa euroa. Nyt haasteeksi on muodostunut pikemminkin se, miten kasvua hillitään, Haapasaari kertoo.

”Tuotantokapasiteettimme on tapissa. Emme pysty tuottamaan enempää vaatteita, kuin mitä viime vuonna myimme. Tehtaamme on fyysisesti aivan täynnä, emmekä saa sinne enää mahtumaan uusia leikkuu- tai ompelupisteitä tai uusia koneita.”

Strategiamuutos onnistuu toimivan kumppanuuden avulla

Menestyneen yhteistyön taustalla on Tam-Silk Oy kautta historian suurin strategiamuutos. Viime syksynä yhtiö päätti luopua kokonaan ketjujälleenmyyjistä ja panostaa sen sijaan suoraan kuluttajamyytiin. Avuksi tarvittiin ammattilaisen osaamista.

Kumppaniksi valikoitui Foppa, joka tarjosi joustavan, liikevaihdon kasvuun perustuvan mediabudjetin sekä kokonaisvaltaisen mediastrategian. Haapasaaren mukaan Foppan ammattitaito onkin näkynyt nimenomaan oikeissa mediavalinnoista sekä kokonaisuuden rakentamisessa. Nyt tulokset puhuvat puolestaan, hän sanoo.

”Kun toiminta on ollut koordinoitua, sitä on hallinnoitu kokonaisuus edellä ja kaikki valinnat ovat olleet tarkkaan mietittyjä, niin tehokkuus on noussut uudelle tasolle. Malli on mahdollistanut myös sen, että olemme voineet pitää omistajuuden omissa käsissämme.”

Rahoituksen lisäksi Foppa on kumppani

Haapasaaren mukaan Foppa tarjoaa kumppaneilleen myös jotain sellaista, mitä rahoittajat tai mediatoimistot eivät pysty antamaan.

 ”He ovat meille ikään kuin kumppani, eikä pelkkä rahoittaja tai mediatoimisto. Kun olemme samassa veneessä, niin kaikki ratkaisut vaikuttavat molempiin ja tuovat mukanaan lisähyödyn sekä riskienjakoaspektin. Minulle on tärkeää, että Foppan ihmiset saa tavoitettua aina kun tarvitsee. Asiat ovat järjestyneet helposti, ja olen saanut askarruttaviin asioihin vastauksen aina nopeasti. Minulla on heistä pelkästään hyvää sanottavaa”, Haapasaari summaa.