Case VIBAe – kassavirta kasvoi 8,4-kertaiseksi Foppan avulla

VIBAe on suomalainen jalkinebrändi, jolla on omat myymälät Helsingissä, Malibussa, Barcelonassa ja Tokiossa. Yhtiön tuotteita – maailman mukavimpia jalkineita – myydään kivijalkaliikkeiden lisäksi oman verkkokaupan kautta ympäri maailman

Käyttöpääomarahoitus on ollut yhtiön suurimpia kasvun pullonkauloja. Myynti kasvaa niin rajusti, että tuotantoa on jatkuvasti kiihdytettävä. Kasvun skaalaus vaatii suuria käyttöpääomia varaston kasvattamiseen ja markkinointipanostuksiin.

Isommalla budjetilla 6,9-kertainen myynti

Koska yhtiön markkina-alue on globaali, valtaosa markkinointipanostuksista käytetään digitaalisiin kanaviin, kuten Facebookiin ja Instagramiin.

Foppan avulla yhtiö sai tammikuussa 2023 käyttöönsä noin 6-kertaisen budjetin suhteessa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan. Moninkertaisen budjetin käyttöönotto oli helppoa; budjetti myönnettiin Foppan omalle maksukortille, jonka Vibae lisäsi markkinointikanaviinsa.

Myynti kasvoi heti tammikuussa räjähdysmäisesti. Verkkokaupan kävijämäärät nousivat yli 4-kertaisiksi ja myynti liki 7-kertaiseksi.

”Yhteistyö Foppan kanssa on ollut sujuvaa ja moninkertaisen budjetin käyttöönotto erittäin helppoa. Tällainen kasvuloikka ei olisi ollut mitenkään mahdollista ilman Foppaa”, yhtiön toimitusjohtaja Kalle Gummerus kertoo.

Kuluja liki 6-kertaisesta budjetista syntyi tammikuulle vain pieni osa, joten yhtiö pystyi kasvattamaan kassavirtojaan 8,4-kertaisiksi

”Oli hienoa nähdä, että Vibaen myynnin kasvu oli lyhyelläkin aikavälillä kovempaa kuin budjetin kasvu. Näin nopea brändin skaalaus kertoo, että yhtiön markkinoinnissa on osattu tehdä asioita oikein. En malta odottaa, millaisia kasvulukuja nähdään tulevina kuukausina”, Foppan kaupallinen johtaja Elina Heinonen summaa.