Case EasyFit

EasyFitin suurin kasvun este oli matala tunnettuus.

”Meillä oli suuri salaisuus. Yrittäjävetoinen suomalainen kuntokeskusketju, jolla on laaja yli 30 kuntosalin verkosto, ja kuudenkympin palvelut kolmellakympillä”, toteaa EasyFitin emoyhtiön toimitusjohtaja Jyrki Hannula.

”TV-ja radiomainonta ovat nostaneet meidät asiakkaiden ja yrittäjien mielessä ansaitusti isojen kerhoon”

Katso EasyFitin tv-mainos. Kampanjassa pyöri useita eri versioita.

Massamainonnalla lähdettiin rakentamaan EasyFitin tunnettuutta ja hinta-laatusuhde mielikuvaa samanaikaisesti, kun kuntosalit saatiin Suomessa koronarajoitusten jälkeen avattua helmikuun alussa. Tv ja radio valikoituivat päämedioiksi, sillä ne ovat voittamaton yhdistelmä tunnettuuden rakentamisessa. Lisäksi taktisella digimarkkinoinnilla oli tärkeä rooli kaupan kotiuttamisessa – Easyfitin ostopolku kun on täysin digitaalinen.

Pohjatyöt kuntoon

Korona koetteli koko kuntosali -toimialaa kovalla kädellä. EasyFitillä ei jääty tuleen makaamaan, vaan pohjatyöt tehtiin valmiiksi, jotta massamainonta saatiin käyntiin heti koronarajoitusten poistuessa. EasyFitille tehtiin täysvaltainen brändiuudistus, mikä yhtenäisti ja päivitti EasyFitin ilmeen selkeäksi, raikkaaksi ja erottuvaksi. Ensimmäisessä aallossa päivitettiin verkkosivut ja muut omat kanavat sekä materiaalit. Brändiprojektin osana EasyFitille luotiin myös oma äänimaailma ja erittäin tunnistettava ja kilpailijoista erottuva mainonnan konsepti, mistä johdettiin tv- ja radiomainokset. Yhtenä uudistuksena digitaalinen markkinointi ulkoistettiin Generolle, jonka kasvuhakkerointityö toimii osaltaan valtakunnallisen TV- ja radiomainonnan kotiuttajana. Yhteistyö Foppan kanssa alkoi myös helmikuussa, toki valmistelutyötä oli tehty jo muutaman kuukauden ajan ennen kampanjoinnin aloitusta.

”Foppa on johtanut valtakunnallisen markkinoinnin kokonaisuutta omistautuneesti ja tiiviissä yhteistyössä EasyFitin kanssa. Mediamix, kampanjakokonaisuudet ja mainonnan kärki on rakennettu juuri EasyFitin tarpeet ja resurssit huomioiden”, kiteyttää EasyFitin markkinointipäällikkö Mirkka Järvi.

Tulokset erittäin lupaavia

Helmikuun lanseerauskampanjan lisäksi huhtikuussa toteutettiin toinen valtakunnallinen tv- ja radio -kampanja. Kahden valtakunnallisen kampanjakokonaisuuden jälkeen ensimmäiset tulokset olivat varsin positiivisilta.

”Siitä huolimatta, että lähes kaikki kuntosalimme olivat rajoitusten takia suljettuna tämän vuoden ensimmäiset viisi viikkoa, myimme vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana enemmän asiakkuuksia, kuin koskaan ennen vastaavana ajanjaksona”, summaa Jyrki Hannula.

”TV- ja radiomainonta, ovat nostaneet meidät asiakkaiden ja yrittäjien mielessä ansaitusti isojen kerhoon. Nykyiset asiakkaat kertovat iloisena nähneensä mainontaamme telkkarissa. Ketjunjohdossa tunnemme uudenlaista ylpeyttä rakkaasta brändistä ja sitä myötä kasvuhalut kiihtyvät. Uskaltanemme sanoa, että myös yrittäjät, asiakkaat, kuin sidosryhmätkin kokevat nyt samaa ylpeyttä EasyFitin brändistä.”

Tämä on kuitenkin vasta alkusoitto ja EasyFitin tunnettuuden rakennus jatkuu suunnitelluin askelmerkein. Brändin rakennus on pitkäjänteistä työtä ja vaatii kärsivällisyyttä. Toki brändimittareiden rinnalla pitää olla myös lyhyen tähtäimen mittareita, millä analysoidaan että onko suunta oikea.