Foppa rahoitti Dagsmarkin markkinointi-kampanjan – kasvua vuodessa 59 %

Kasvuyrityksen kehityksen junnatessa paikoillaan on syynä usein uuden yrityksen matala tunnettuus, jonka kasvattaminen mainonnan avulla taas on kallista. Vuonna 2020 Dagsmark Petfood Oy löysi ratkaisun ongelmaan Foppasta, ja pystyi yhteistyön avulla kasvattamaan myyntiään nopeasti 59 prosenttia.

Lemmikkien ruokaa valmistava Dagsmark onnistui kasvattamaan liikevaihtonsa viime vuonna 2,9 miljoonasta eurosta 4,6 miljoonaan.

Kasvupyrähdyksen taustalla oli yhteistyö rahoitusyhtiö Foppan kanssa, joka mahdollisti joustavan ratkaisun markkinointiin ja mainostamiseen. Rahoitusmallissa takaisinmaksu ei perustu kiinteisiin summiin vaan rahoitetun yhtiön tulevaisuuden.

”Tässä järjestelyssä meillä oli mahdollista kasvattaa markkinointiamme aivan eri tavalla kuin aikaisemmin, sillä useiden aikaisempien rahoituskierrosten jälkeenkin varat kuluivat kaikkeen muuhun kuin markkinointiin”, kertoo Dagsmark Petfood Oy:n toimitusjohtaja Laura Strömberg.

Dagsmark onnistui kasvattamaan liikevaihtonsa viime vuonna 2,9 miljoonasta eurosta 4,6 miljoonaan.

Dagsmark törmäsi kasvuyritysten yleiseen ongelmaan

Dagsmarkin tarina sai alkunsa vuonna 2016, kun yritys huomasi epäkohdan lemmikkien ruokamarkkinoilla. Tarjolla ei tuolloin ollut ainuttakaan kotimaista kuivaruokavaihtoehtoa lemmikeille.

Yhtiö oli 1,5 toimintavuotensa jälkeen törmännyt samaan ongelmaan kuin monet kasvuyritykset Suomessa: Volyymia ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi, ja yrityksen tunnettuus ei orgaanisesti enää kasvanut.

”Tarvitsisimme laajempaa medianäkyvyyttä päästäksemme toiminnassamme seuraavalle tasolle. Mainostaminen valtakunnallisesti on kuitenkin kallista ja varsinkaan kasvuyrityksillä ei ole siihen useimmiten varaa.” Strömberg summaa.

Myös kasvuyritykset pystyvät panostamaan televisioon

Dagsmark aloitti yhteistyön Foppan kanssa vuonna 2019. Ajatuksena oli, että joustavalla, kasvuun sidotulla markkinointirahoituksella tunnettuuteen voitaisiin panostaa aikaisempaa laajemmin. Yhteistyön etuna oli myös riskien jakaminen Foppan kanssa.

”Lähdimme Foppan kanssa vuoden 2020 alussa tekemään yhteistyötä räväkällä, kilpailijoita haastavalla sekä hieman mielipiteitä jakavalla mainonnalla. Kampanjan avulla kasvatimme nopeasti tunnettuutta ja saimme nostettua haluamiamme puheenaiheita julkiseen keskusteluun.”

Huhtikuussa 2020 alkanut TV-mainonta näkyi nopeasti myynnissä. Strömbergin mukaan suurin kasvu tapahtui nimenomaan televisiossa mainostetuissa tuotteissa.

”Monet yritykset ihmettelivät, miten uskalsimme lähteä mukaan tunnetusti kalliiseen televisioon, eikä heillä ollut mitään käsitystä tämän kaltaisesta rahoitusmallista.”

Foppan asiantuntijuudesta paljon apua

Strömberg muistuttaa, ettei televisio nostanut heidän myyntiään huippulukemiin itsearvoisesti vaan oikeanlaiset konseptit mainosten takana, jotka Dagsmark on kehittänyt itse.

”He [Foppa] ymmärsivät liiketoimintamme sekä tuotteidemme omaleimaisuuden ja tarjosivat juuri niihin sopivia mediapaketteja. Oli kyseessä sitten printti tai videomainos, he kertovat juurta jaksaen, miksi jokin asia kannattaa tehdä tietyllä tavalla.”

Tänä keväänä Dagsmark on esimerkiksi panostanut mainonnan ylläpitäviin toimenpiteisiin. Koska huipputaso on jo saavutettu, mainontaa ei kannata tehdä samassa mittakaavassa kuin lanseerausvaiheessa. Seuraavaksi Dagsmark kampanjoi isosti loppuvuodesta, kun uusi kissojen märkäruokien tuoteperhe lanseerataan.

”Meille Foppan toiminta sopii oikein hyvin, koska se on ollut ketterää ja yrittäjämäistä. Prosessit eivät kestä kauan ja toiminta on proaktiivista. Heidän kanssaan toimiessa minulle on tullut olo kuin olisimme töissä yhdessä. ”

”He ymmärsivät liiketoimintamme sekä tuotteidemme omaleimaisuuden ja tarjosivat juuri niihin sopivia mediapaketteja.”